محل تبلیغات شما

یادآوری کوتاه مدت نیازمند راهبردهای متفاوتی نسبت به یادآوری بلندمدت است . برای مثال تکنیک هایی مانند ساختن کلمات نو با حروف اول مطالب » در صورتی که نتوان این حروف را به واژهای معنادار » تبدیل کرد ، راهبردهایی کوتاه مدت هستند . حال آن که نگارش شبکه ی مفهومی » برای اصطلاحات درسی خاص (نموداری که در آن واژگان اصلی درس با فلش و توضیحاتی کوتاه به یکدیگر متصل شده اند) برای یادآوری طولانی مدت مناسب است .

به طور کلی روش هایی که با معنا » ی مطالب درسی ارتباط دارند ، جزو راهبردهای طولاني مدت هستند و شیوه هایی که به خواص ظاهری » موضوعات می پردازند ، اکثرا در کوتاه مدت سودمند خواهند بود .
عملکرد حافظه با شرایط عمومی در هنگام مطالعه ارتباط دارد . برای مثال کاهش خواب شبانه ( به ویژه پس از نیمه شب ) تأثیری به شدت مخرب بر میزان یادآوری دارد . زمان هایی که دچار هیجانات شديد ( شادی ، غم و ) یا استرس هستید ، برای مطالعه مناسب نیستند . در این مواقع می توانید به تمرین های آرام سازی بپردازید و پس از کسب آرامش به مطالعه ادامه دهید . مصرف مواد محرک ( مانند چای ، قهوه و شکلات ) قبل از مطالعه می تواند تأثیری مثبت بر یادگیری و به تبع آن یادآوری داشته باشد . همچنین می بایست از پرخوری به دلیل ایجاد خواب آلودگی اجتناب کرد . از نشست های طولانی بدون استراحتی کوتاه دوری کنید . حد نصاب برای یک نشست با توجه به تفاوت های فردی می تواند ۱ تا ۲ ساعت باشد . صندلی مورد استفاده برای مطالعه نباید بیش از اندازه راحت باشد ؛ چرا که خواب آلودگی را در پی خواهد داشت . ترجیحا محل مطالعه باید شباهتی حداکثری با محل آزمون داشته باشد . ورزش کردن در فواصل مطالعات نیز یادآوری را بهبود می بخشد .


پنج راهبرد عام

* برقراری ارتباط های معنایی بین بخش های مختلف درس از اصول اساسی مطالعه ی موثر است . در بیشتر دروس این ارتباط می تواند با در نظر گرفتن تأثیر مؤلفه ها بر یکدیگر عملی شود . شما همچنین می توانید نکتهای درسی را با تجربه ای شخصی ( ترجیحا تجربه ای نسبتا خوشایند ! ) پیوند دهید .

* خلاصه برداری ( صرف نظر از این که بعدأ فرصت مطالعه ی خلاصه ها را داشته باشید یا نه ) تأثیری بسیار مثبت بر یادآوری دارد . بازنویسی مطالب کتاب 《به زبان خودتان» بر انجام هر روش دیگری ترجیح دارد . همچنین برای خلاصه برداری مؤثر لازم است مطالب را از نظر میزان در خطر فراموشی بودن اولویت بندی کنید . معمولا نامهای خاص ، طبقه بندی ها ، فرمول ها و تاریخها در اولویت هستند . مطالبی نیز که ترتیب آنها در کتاب درسی با عدد مشخص شده است ، اغلب ارزش خلاصه برداری دارند .
* یکی از راهکارهای مناسب برای بهبود حافظه ، درگیر کردن چند حس در هنگام مطالعه است . برای مثال اگر پس از خواندن ( بینایی ) ، مطالب را به صورت کلامی تکرار کنید ( شنوایی ) ، یادآوری شما بهتر خواهد بود .
* هنگام به خاطر سپردن مطالب ( به ویژه برای فهرست های طولانی )《طبقه بندی» اجزا کمک بسیاری به یادآوری می کند . این طبقه بندی می تواند مبنایی معنایی و منطقی یا سطحی و تصنعی داشته باشد . برای مثال در نظر گرفتن این نکته که ۳ جزء فهرست با حرف ت » شروع می شوند ، با وجود بی بهره بودن از عمق معنایی می تواند سودمند باشد .
* اگر پس از یک بار مطالعه ی کامل درسی خاص زمان اضافی داشتید ، ترجیحا بخش قابل توجهی از آن را صرف آزمون گرفتن از خود کنید . تحقیقات نشان می دهند مطالعه ی دوباره ی مطالب در مقایسه با آزمون گیری تأثیر کمتری بر یادآوری دارد . این یافته نخستین بار در یادگیری زبان به دست آمده است ؛ اما منعی برای اثرگذاری آن در زمینه های دیگر وجود ندارد . در نظر داشته باشید که بخشی از این تأثیر مثبت حتی در صورت عدم بررسی پاسخها نیز باقی می ماند!

پنج راهبرد خاص
* 《کدگذاری» برای دروس حفظی کاربرد دارد . در این روش موضوعات کلی به مطالبی با معنای شخصی تبدیل می گردند . برای مثال تاریخ یک رویداد با ترکیب سن دو نفر از آشنایان یا سال تولد آنها ارتباط داده میشود . در زمان یادآوری کافی است نام آن فرد یا افراد را به خاطر داشته باشید .
* اگر در درسی مانند فیزیک فرمول هایی خاص به یکدیگر قابل تبدیل هستند ، تنها یکی از آنها را حفظ کنید . اگر چه این کار در نگاه نخست موجب صرف زمان بیشتر برای حل مسأله می شود ، ولی احتمال نگارش غلط فرمول را که یکی از مهمترین خطاهای دانش آموزان است ، به شدت کاهش می دهد .
* هنگام به خاطر سپردن معنای فهرستی از کلمات ( برای مثال در درس زبان انگلیسی ) معمولا واژگان اول و آخر فهرست بهتر یادآوری می شوند . پس لازم است واژگان میانی را بیشتر مرور کنید .
* مترادف‌نویسی و متضادنویسی ( به ویژه در دروس زبان های خارجی ) می تواند تأثیری مثبت بر یادگیری و یادآوری داشته باشد .
* ترسیم یا تجسم تصاویر به ویژه در دروسی که با فهم عميق مفاهیم نظری سر و کار دارند ( برای مثال فیزیک ) ، راهی عالی برای خلاصه کردن مطالب است .


سلام کنکور

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

تبلیغات متنی